10 Pravidiel stravovania v rovnováhe

03. 04. 2019

Naučte sa dodržiavať tieto základné pravidlá

1- Jedzte potraviny v ich čo najprirodzenejšej podobe

Nekupujte spracované mäsové výrobky, ochutené mliečne výrobky, sladkosti a podobne. Vyhnite sa polotovarom a prídavným látkam (E-čkam). Na úpravu použite dusenie, varenie, alebo grilovanie. Ovocie a zeleninu jedzte z väčšej časti surovú.

2- Nekupujte polotovary, výrobky ochutené umelými prísadami a koreninové zmesy

Radšej si kúpte biely jogurt a dajte si do neho čerstvé ovocie ako jogurt s ochutenou zložkou. Umelé zložky zaťažujú náš organizmus, trávenie aj metabolizmus. Používanie a konzumácia umelých prísad, farbív a ochucovadiel výrazným spôsobom zvyšuje pravdepodobnosť výskytu potravinových alergií, intolerancií, tráviacich problémov a diagnóz.

3- Znížte príjem sacharidov a nahraďte ich zdravými tukmi a bielkovinami.

Každé vaše jedlo obsahuje všetky živiny. Sacharidy, tuky, bielkoviny. Dôležité je, aby ste jedlo začínali najskôr s jedným až dvoma kúskami bielkoviny. Ak do žalúdka príde bielkovina ako prvá, produkuje slinivka brušná (pankreas) hormón glukagón potrebný na trávenie bielkoviny. Tento hormón je protipól hormónu inzulín, čím sa brzdí jeho produkcia. Naštartuje sa tak spaľovanie tukov a obávané návaly hladu sa nekonajú

4- K jednému jedlu si vezmite len jeden druh bielkoviny, avšak pre každý z troch denných jedál vyberte iný druh.

Kombinovanie viacerých druhov bielkovín v jednom jedle trávanie zaťažuje a prekyseľuje. Ak nebudete jednotlivé druhy bielkovín kombinovať, dosiahnete ich efektívnejšie využitie a nepriamo znížite v tele aj zápalové procesy.

5- Pauzujte

Cieľom je dostať vylučovanie inzulínu do rovnováhy. Stravovanie 5 až 6 krát denne má za následok neustále zvýšenú hladinu inzulínu, ktorá blokuje produkciu viacerých hormónov chrániacimi telo napríklad pred zápalmi alebo pred stárnutím. Časté jedenie taktiež prispieva k zvýšenému ukladaniu tukov.

5- Medzi jedlami dodržujte minimálne štvorhodinové pauzy.

Dlhšie pauzy medzi jedlami majú za následok pokles hladiny inzulínu, čo pomáha k ozdraveniu metabolizmu a k efektívnemu spaľovaniu tukov. Ideálne je dva krát do týždňa zaradiť aj 14 hodinovú nočnú pauzu prípadne jeden krát do týždňa 24 hodinovú celodennú pauzu.

6- Ovocie nikdy nejedzte pred jedlom.

Tu opäť bránime k zvýšeniu hladiny inzulínu. Ovocie ideálne použite ako dezert po hlavnom jedle. Zjedzte 1 jablko denne.

7- Jedzte naposledy 3 hodiny pred spaním

Večeru konzumujte ideálne dve až tri hodiny pred spaním.

8- Pite dostatok vody

Vypite minimáne 3 l vody denne.

9- Doplňte minerály

Najprirodzenejšia forma, ako do tela dostať dostatok minerálov je formou minerálnej vody. Vypite aspoň 1 l minerálnej vody denne.

10- Hýbte sa

Naše telo je stavané hýbať sa, je to pre neho prirodzená potreba. Bez pohybu nemôže zdravo fungovať ani náš metabolizmus. Ja odporúčam 3 x týždenne 60 minutovú rýchlo chôdzu a 3 x týždenne 45 minút intenzívne posilňovanie (kľudne aj doma).

Pridajte sa do mojej skupiny na Facebooku - Stravovanie bez výčitiek so Zuzanou Líškovou - rady, tipy, recepty...