Ako upraviť metabolizmus spomalený dietovaním

06. 06. 2019

Poznáte stav, že vám už žiadna diéta nechce zabrať? Máte pocit, že už by nepomohlo, ani keby ste prestali jesť úplne. Vaša váha má tendenciu skôr pomaly rásť ako klesať. 

Častokrát si vtedy myslíme, že je to vekom, že náš metabolizmus sa spomalil a jednoducho sa nedá s ním nič robiť.

Nechceme však ďalej priberať a tak prijímame stále menej potravy. Keď sa pozrieme okolo seba a vidíme, koľko jedia iní ľudia, kolegovia, kamaráti, sme frustrovaní a nahnevaní. Prečo oni môžu jesť viac a nepriberajú ako ja?

Čo spôsobuje časté dietovanie? Ako môžu diéty zmeniť metabolizmus?

Dietovanie nášmu telu veľmi neprospieva. Niekto zvolí chudnutie pomocou štiav a smoothie, niekto si namieša proteínový koktail namiesto jedla. Počas diéty zväčša znížime množstvo prijatej potravy, prípadne časť potravy vynecháme úplne. Držíme sa starej známej zásady „cica nežer“ a snažíme sa prekonať svoj hlad a vydržať. 

 

Počas diéty sa naše telo musí vysporiadať s menším množstvom potravy, telo je nastavené prežiť a tak sa prispôsobí. Naučíme ho spracovať menej a tak zvýšime jeho prirodzený inštinkt robiť si väčšie zásoby z prijatej potravy.

 

Aj keď na váhe vidíme rýchly úbytok, zväčša tento pokles nie je zo žiadanej tukovej hmoty. Diéta spôsobí zmenu obsahu čriev, poklesne časť svalov, vody a klesne percento podkožného tuku. Tieto 4 zložky môžu tvoriť od 3 do 15 kg v závislosti od počiatočnej hmotnosti. Po ukončení diéty máme teda menšiu váhu, ale aj menej svalovej hmoty, ktorá nám pomáha spaľovať viac energie. Najnebezpečnejší vnútrobrušný alebo orgánový tuk neznížime rýchlou diétou. 

Keď po určitom čase opäť zaradíme plnohodnotnú stravu, aj keď plnú zdravej zeleniny a ovocia, naše telo jednoducho pokračuje vo vyššom tvorení zásob a my to vidíme na rýchlo nabiehajúcej váhe.

 

Čím má naše telo viac svaľovej hmoty, tým viac spaľuje a tým náš metabolizmus rýchlejšie pracuje. Keď držíme takýchto diét viac, postupne sa dopracujeme k väčšiemu percentu tukovej hmoty a k pomalšiemu metabolizmu. 

 

Často sa ma klienti pýtajú, či sa dá tento stav zmeniť, zvrátiť a oni môžu jesť bez strachu z priberania na váhe.

Každý z nás je individuálny a má iný východiskový stav. Jeho metabolizmus je daný množstvom interných a externých vplyvov počínajúc zložením stravy, zdravotným stavom, štýlom života, každodenným pohybom, stresovým zaťažením a podstatným faktorom sú aj časté zmeny v stravovaní.

 

Ako opäť naštartovať spomalený metabolizmus?

Moja odpoveď je paradoxne jedením. Stav metabolizmu sa dá diagnostikovať pomocou rozboru krvi. Metabolický odber dokáže z 36 parametrov odhaliť Vaše metaboické procesy a pomocou správnych surovín nakombinovať tie správne potraviny, ktoré Vaše telo potrebuje pre dosiahnutie ideálneho stavu metabolickej rovnováhy. Dodržiavaním jedálnička na mieru a jednoduchých metabolických pravidiel sa Váš metabolizmus postupne dostane do svojej ideálnej hmotnosti. Prichádza aj zdravotné zlepšenie, prílev energie a spomalenie procesu starnutia.

 

Funguje metabolic balance na každého klienta? Koľko priemerne trvá želaná redukcia hmotnosti?

Metabolic balance je individuálny prístup ku klientovi a preto funguje naozaj na každého. Tempo redukcie má však každý iné. Klienti, ktorí prešli častými diétami chudnú zväčša pomalšie. Ich telo zareaguje neskôr. Niekedy majú títo klienti, práve preto, že majú návyk stravu často meniť, slabšiu výdrž. Nechce sa im čakať a najradšej by ten pomalší nástup urýchlili nejakou ďalšou zmenou stravy. Mojou prácou je ich urdžať a motivovať. Každý zredukuje a jeho redukcia je trvalá. 

 

Mojim cieľom je naučiť ľudí jesť správne a nehladovať. Naučiť sa byť štíhly a vychutnávať si jedlo. Naučiť ich milovať jedlo, ktoré ich telo udržuje v rovnováhe, energii a v zdraví.