Je nutné pri chudnutí vyradiť chlieb a pečivo z jedálnička?

12. 11. 2018

Toto je otázka a dilema každého, kto chce schudnúť alebo si udržať štíhlu líniu. Veľmi často počujem, že pri chudnutí ľudia vyradia škroby úplne.Žiadny chlieb, pečivo, ryža, cestoviny ani zemiaky. Zväčša jedia kombinácie bielkovina + zelenina. Dokonca aj ovocie sa snažia vyradiť alebo obmedziť na minimum.

Áno, telo rýchlo zareaguje na znížené množstvo cukru a začne brať energiu z tukových zásob. Úbytok hmotnosti sa hneď prejaví, tešia sa z toho, ale čo ďalej? Z dlhodobého hľadiska im škroby a cukry začnú chýbať. Okrem toho, že sú hlavným zdrojom energie, poskytujú telu komplex výživných látok a vlákniny. Častokrát začnú bývať viac unavení a hladní, čo sa zobrazí na zvýšenej nervozite a klesajúcej energii. Z tohoto dôvodu po čase škroby opäť zaradia a to sa ihneď zobrazí na náraste telesného tuku a celkovej hmotnosti.

Naše telo je dokonale vymyslené a všetko funguje ideálne vtedy, ak aj sa aj my k nemu tak správame. Neukrajujeme mu zo spánku, dodávame mu dostatok vody, primerane sa hýbeme a živíme ho stravou zloženou zo všetkých živín.

Krátkodobé experimentovanie nám neuškodí a môže priniesť rýchly efekt, ale neustále zmeny spôsobujú nášmu telu stres, ktorý sa skôr či neskôr zobrazí na našom pocite, energii, zdraví a prípadne aj hmotnosti.

Z môjho pohľadu preto nie je potrebné vyradiť škroby z jedálnička ani pri chudnutí. Keď budeme malú dávku škrobu dodávať telu v každom jedle, naučí sa s ňou pracovať. My nebudeme priberať a dokonca môžeme aj pomaly redukovať. Ideálna dávka škrobu na 1 porciu je pre ženu 25 gramov a pre muža 50 gramov. Počítame s 3 porciami hlavného jedla denne (raňajky, obed a večera). Vhodné škroby sú výrobky z ovsa, raže, celozrnná alebo divoká ryža, zemiak varený alebo pečený v šupke a celozrnné cestoviny. Z ovocia sú ideálne druhy s menším obsahom cukru ako jablká, bobuľovité druhy, jahody, broskyne, nektarinky a grapefruit.