Tento rok to zvládnete, naučím vás ako jesť a nepribrať!

18. 01. 2020
Zuzana Líšková, výživová poradkyňa a zakladateľka centra výživy a redukcie hmotnosti Medibalance

 

Poznáte stav, že vám už žiadna diéta nechce zabrať? Máte pocit, že už by nepomohlo, ani keby ste prestali jesť úplne. Vaša váha má tendenciu skôr pomaly rásť ako klesať. 

Častokrát si vtedy myslíme, že je to vekom, že náš metabolizmus sa spomalil a jednoducho sa nedá s ním nič robiť.

Nechceme však ďalej priberať a tak prijímame stále menej potravy. Keď sa pozrieme okolo seba a vidíme, koľko jedia iní ľudia, kolegovia, kamaráti, sme frustrovaní a nahnevaní. Prečo oni môžu jesť viac a nepriberajú ako ja?


Čo spôsobuje časté dietovanie? Ako môžu diéty zmeniť metabolizmus?

Dietovanie a nepravideľné nevyvážené stravovanie nášmu telu veľmi neprospieva. Niekto zvolí chudnutie pomocou štiav a smoothie, niekto si namieša proteínový koktail namiesto jedla. Počas diéty zväčša znížime množstvo prijatej potravy, prípadne časť potravy vynecháme úplne. Držíme sa starej známej zásady „cica nežer“ a snažíme sa prekonať svoj hlad a vydržať. 

Počas diéty sa naše telo musí vysporiadať s menším množstvom potravy, telo je nastavené prežiť a tak sa prispôsobí. Naučíme ho spracovať menej a tak zvýšime jeho prirodzený inštinkt robiť si väčšie zásoby z prijatej potravy.


Aj keď na váhe vidíme rýchly úbytok, zväčša tento pokles nie je zo žiadanej tukovej hmoty. Diéta spôsobí zmenu obsahu čriev, poklesne časť svalov, vody a klesne percento podkožného tuku. Tieto 4 zložky môžu tvoriť od 3 do 15 kg v závislosti od počiatočnej hmotnosti. Po ukončení diéty máme teda menšiu váhu, ale aj menej svalovej hmoty, ktorá nám pomáha spaľovať viac energie. Najnebezpečnejší vnútrobrušný alebo orgánový tuk neznížime rýchlou diétou. 

Keď po určitom čase opäť zaradíme plnohodnotnú stravu, aj keď plnú zdravej zeleniny a ovocia, naše telo jednoducho pokračuje vo vyššom tvorení zásob a my to vidíme na rýchlo nabiehajúcej váhe.


Čím má naše telo viac svaľovej hmoty, tým viac spaľuje a tým náš metabolizmus rýchlejšie pracuje. Keď držíme takýchto diét viac, postupne sa dopracujeme k väčšiemu percentu tukovej hmoty a k pomalšiemu metabolizmu. 


Často sa ma klienti pýtajú, či sa dá tento stav zmeniť, zvrátiť a oni môžu jesť bez strachu z priberania na váhe.

Každý z nás je individuálny a má iný východiskový stav. Jeho metabolizmus je daný množstvom interných a externých vplyvov počínajúc zložením stravy, zdravotným stavom, štýlom života, každodenným pohybom, stresovým zaťažením a podstatným faktorom sú aj časté zmeny v stravovaní.


Ako opäť naštartovať spomalený metabolizmus?

Moja odpoveď je paradoxne jedením. V centre Medibalance najprv urobíme dôkladnú nutričnú diagnostiku, ktorá zahŕňa rozbor krvi, bioimpedančnú analýzu zloženia tela, zdravotný stav a históriu v stravovaní. Medibalance nutričná diagnostika tvorí základ pre spracovanie komplexného výživového plánu. Dodržiavaním jedálnička na mieru a jednoduchých pravidiel sa vaše telo postupne dostane do svojej ideálnej hmotnosti. Prichádza aj zdravotné zlepšenie, prílev energie a spomalenie procesu starnutia.


Funguje komplexný výživový plán Medibalance rovnako každému klientovi? Koľko priemerne trvá želaná redukcia hmotnosti?

Výživový plán vychádza z individuálnej nutričnej diagnostiky. Vstupné údaje má každý iné a  jedálničky sú každému klientovi doslova ušité na mieru. Tempo redukcie má však každý iné. Klienti, ktorí prešli častými diétami chudnú zväčša pomalšie. Ich telo zareaguje neskôr. Niekedy majú títo klienti, práve preto, že majú návyk stravu často meniť, slabšiu výdrž. Nechce sa im čakať a najradšej by ten pomalší nástup urýchlili nejakou ďalšou zmenou stravy. Mojou prácou je ich urdžať a motivovať. Každý zredukuje a pokiaľ si osvojí princípy vyváženého stravovania do každodenného života, jeho redukcia je trvalá. 

Mojim cieľom je naučiť ľudí jesť správne a nehladovať. Naučiť sa byť štíhly a vychutnávať si jedlo. Naučiť ich milovať jedlo, ktoré ich telo udržuje v rovnováhe, energii a v zdraví.


Ponuku výživového poradenstva a programov na mieru nájdete na https://www.medibalance.sk/vyzivove-poradenstvo

Pridajte sa do mojej skupiny na Facebooku - Stravovanie bez výčitiek so Zuzanou Líškovou - rady, tipy, recepty...